Blog170px diy150px tante170px cv170px

tirsdag den 1. marts 2011

Sådan filter du en kugle


I vinterferien kastede jeg mig over et mindre filteprojekt, nemlig at filte kugler.

Jeg har set de kan købes færdige, bl.a. i City Stoffer i Århus til 3 kr stykket. Jeg synes det er temmelig pebret, når uld kan købes billigere og det er sjovt og nemt at lave selv.

Jeg har tænkt mig at bruge dem, trukket på snor som en lille perlekæde, som en bordskåner.

Man kunne også lave bordskåneren efter samme princip som Pinocchio tæppet fra Hay:
http://hayshop.dk/products/13-hay-rugs/9-pinocchio/

Eller måske endda filte enormt mange kugler og lave sit eget pinocchio tæppe!

Dette er min første DIY, konstruktiv kritik og gode råd modtages med kyshånd!



Du skal bruge:
Uld gerne merino uld. Fås i små fed hos Stof2000 til 5 kr, hvilket rækker til 10-15 kugler. Fås også i flere farver og større mængder her: http://www.cchobby.dk/kartehuset-uld-uldgarn/ og her: http://www.filtehuset.dk/

Filtenål Er en speciel nål med "omvendte" modhager der fører tråde af fibre ind i ulden, således at det filtes sammen. Kræver ikke vand, varme og sæbe som vådfiltning gør. Fås bl.a. i stof og stil og i panduro hobby, men jeg synes panduros er for dyre.
Sæbe til filtning, gerne "Uniren" fra Urtekram (ca. 40 kr/ltr)da det også er virksomt ved lavere temperaturer i modsætning til sæbespåner som oftest blev brugt før i tiden. Uniren bruges i opløsningen 2 spsk til ½ liter varmt vand.
Et kar, en balje eller en skål til at vådfilte i.
Undervejs kan man med fordel varme en sjat sæbevand ad gangen i en sovsevarmer med et fyrfadslys under, så der hele tiden er lunt sæbevand i baljen.

Nedenstående video viser og fortæller hvordan du filter



Det er første gang jeg prøver at redigere en video, og programmet har da også voldt mig problemer, men jeg synes det lykkes ret godt til sidst. Igen; gode råd er altid velkomne!

Jeg har med vilje lavet den lydløs, da jeg selv synes musik og baggrundsstøj kan være forstyrrende, når det ikke er nødvendigt.

16 kommentarer:

  1. Seje Bobbi! Hilsen Koonøh :D

    SvarSlet
  2. Ih altså, hvor er du fjollet.

    SvarSlet
  3. Hej Stitch Bitch. Jeg er havnet på din side via et indlæg hos the vintage hausfrau. Det er en lækker side du har og din DIY er virkelig god. Jeg får helt lyst til selv at kaste mig ud i det... Det kunne da være lækkert at have sådan et tæppe til at stå ud på om morgenen. Jeg mener at have set din billede på facebook vi Michaels side. I er vist kærester ikke? Jeg har gået i folkeskoleklasse med ham og er blevet passet hos ham som lille også. Meget skægt sammenfald. Vh Anette

    SvarSlet
  4. Hej Anette! Ja, det er nok indlægget om strikkeklubben - måske er det noget for dig?

    Pudsigt sammenfald, det har du ret i! Verden er nogle gange meget lille! :) Så kender nu nærmest også mine svigerfamilie. Både Michaels mor og søster er også vældig kreative, så det er jo det helt rigtige sted jeg er havnet. ;)

    Jeg håber jeg har inspireret dig til at begynde at filte selv, og du er i hvert fald også velkommen i strikkeklubben!

    SvarSlet
  5. Jeg kan bare ikke strikke, men har sat mig for at nu vil jeg lære det. Jeg forsøgte mig faktisk i går aftes men det der med at slå masker op er bare en hjernebryder... men jeg havde også kun nogle dårlige tegninger i en bog at kigge efter. Måske jeg kunne lære det i strikkeklubben? Jeg vil da i hvert fald lige overveje det. Jeg bor ude i Hørning så det burde kunne lade sig gøre at komme til Århus indimellem. Hils derhjemme ;o)

    SvarSlet
  6. De tegninger er ubrugelige, hvis du spørger mig. Jeg har strikket i nogle år, og jeg kan ikke se hvad de tegninger gør. Jeg vil gerne prøve at lære dig det, jeg medbringer ekstra garn og strikkepinde af samme årsag. Der er flere der har spurgt om det er muligt at lære det dernede. Jeg tror dog vi skal starte med at strikke almindelige retmasker, så kan opslagningen komme senere. :) Du kan jo se om du får tid på mandag, det er helt frit og uden bindende tilmelding. :)

    SvarSlet
  7. Hej Stitch

    Jeg har længe gået med tanket om at lave min egen pinnochio tæppe.
    Kom tilfældigvid forbi stof og stil i dag, og her prikkede min tanke i mig igen.. det endte med at jeg kom hjem med 2 pakker uld. ups. så nu skal jeg igang.

    Jeg googlede staks "lav selv kugle tæppe" og du kom op som nr 3 på siden. Du er min heltinde - jeg skal straks igang med at udfolde mig kreativt.

    MVH - Vibeke, Holstebro

    SvarSlet
  8. Hej Vibeke!
    Jeg er sørme glad for, at jeg kan inspirere og hjælpe nogen! Rigtig meget held og lykke med dit projekt, og spørg endelig, hvis du er i tvivl om noget - måske kan jeg hjælpe.
    Jeg håber du bliver bidt af det! ;)

    Venlig hilsen Cille

    SvarSlet
  9. Hvor køber du sæben fra Urtekram? Jeg har kigget i både føtex, super best og andre små brugse og købmænd uden held.

    Og rigtig god idé og god film! :) Jeg har aldrig prøvet dette før, og det kører bare.

    SvarSlet
  10. Til anonym: Prøv i super brugsen, ellers er jeg næsten sikker på enhver helsekost har det!

    SvarSlet
  11. Hej, er lige faldet over din blog, og tænkte på hvordan du vil "sætte/sy" uldkuglerne på en snor, altså hvilken slags snor vil du vælge hvis du laver en mini-udgave af et Hay-tæppe, som en bordskåner:-)?
    Mvh Maya

    SvarSlet
  12. Hej Maya!
    Jeg har lavet sådan en bordskåner som du nævner, og jeg brugte faktisk bare almindelig (polyester) sytråd og en lang, spids synål. :) Hvis nålen er lang er det nemmere at manøvrere sy igennem en kugle og stadig kunne få fat i nålen. Venlig hilsen

    SvarSlet
  13. Okay, det vil jeg prøve:-)
    Laver du så bare en rund ring først og laver en større rund ring af uldkuglerne som kan være udenom den første, osv osv, og syr dem sammen bagefter?
    (Hvis du forstår:-))?
    Mvh Maya

    SvarSlet
  14. Hej Tanta Blå!
    Jeg har et spørgsmål angående filtenålen du anvender:
    Hvordan ved man hvilken størrelse og fin-/grovhed man skal bruge til hvilken type uld?

    Mvh Astrid

    SvarSlet
  15. hej.. ved du hvordan jeg filter øjne på et par heste hjemmesko
    mvh liselotte

    SvarSlet
  16. Hej
    Jeg har lige set din video og jeg kunne virkelig godt tænke mig at lave mit eget HAY tæppe men jeg ved bare ikke hvad jeg skal sætte kuglerne fast på.

    SvarSlet