Blog170px diy150px tante170px cv170px

fredag den 24. februar 2012

Eftersyn af Brother strikkemaskine

Et rigtigt nørdeindlæg til de strikkemaskineinteresserede!








Mine gode venner og Jeg har været igang med at splitte en gammel Brother KH-588 ad. Den kunne ikke strikke, så vi ville se om vi kunne få den til at køre igen ved at rense og smøre den og se den efter overalt.

Vi startede med at fornye nålebremsen. Nålebremsen er den skumbar der sidder og presser nålene ned mod linealen forrest på maskinen. Man kan købe en ny nålebremse som reservedel, men tag et godt råd her og forny den selv! Du kan bare skifte selve skummet ud med tætningsliste til vinduer. Det er præcis samme bredde. Fjern først alt det gamle skum, skrab også resterne væk nede i skinnen med en skruetrækker el. lign. Sæt to lag tætningsbånd på.

Bagefter fjernede vi alle nålene og kasserede de bøjede og dem der var rustne ude ved nålehovedet. Så kom jeg dem i varmt sæbevand og skrubbede dem enkeltvis. Min veninde tørrede dem enkeltvis og gav dem en gang olie (brug syrefri olie, f.eks. hvid vaselin olie eller bare olien til din symaskine). Et stort arbejde, men det betaler sig!
Vær ikke tilbageholdende med at smide nålene ud, hvis de er bøjede eller nåletungen ikke bevæger sig frit. Det er så ærgerligt at tabe masker under strikningen og nye nåle kan stadig skaffes.

Afmontér eventuelt ribapparat, hvis du også vil lave eftersyn på din strikkemaskine.

Vi havde vores mekanik-kyndige elektriker-ven Frank på sagen, og vupti, så var den maskine skilt ad!
Det handler om at skrue de skruer ud du kan komme til - og huske hvor tingene hører til! Rens alle dele og flader løbende med petroleum på en klud (husk at lufte ud) og brug knofedt!

Det er vigtigt at rense undersiden af slæden grundigt. Fjern alt snavs og gammelt olie med petroleum på en klud. Gennemarbejd alle bevægelige dele. Det gør du ved at trykke tangenterne "PART" , "TUCK" og "PLAIN" ind på skift. Stil også "hvileknappen" (eller sideløfteren, som det kaldes i instruktionsbogen) på I, II og III. Du kan da observere om delene bevæger sig samtidig på undersiden eller om de kører trægt.
Smør dem derefter grundigt med den syrefri olie og gennemarbejd med knapperne igen.

Hvis du har adgang til trykluft fra kompressor eller bare på dåse til computertastaturer, er det en god ide at puste nålesengens riller igennem. Det lykkedes ikke os at komme til at pille selve oversiden af nålesengen af.

Se efter, at alt er intakt i maskinen. En gammel strikkemaskine som denne 588 indeholder ingen elektronik og er simpel i sin opbygning, så den er nogenlunde til at gennemskue.

Vi samlede maskinen igen straks og smurte den på nålesengen hvor slæden glider og på nålefødderne.
Her er det i øvrigt en god idé at se hvad instruktionsbogen foreskriver.

Jeg var den eneste maskinstrikker blandt os, så jeg testede maskinen som nu virker! Yay! Det kan altså lade sig gøre at lave sit eget service-eftersyn.

 Veninden gik straks igang med sømandsbobler, som vi begge er meget optagede af for tiden. De bliver meget flade i håndstrik, synes jeg.

 Jeg elsker det gamle, originale Brother tilbehør. Det er så meget flottere end det til min nye maskine!

Test OK!

23 kommentarer:

  1. pas på med at lave din egen nålebremse kender en der næsten fik ødelagt sin strikkemaskine fordi den nærmest smeltede eller hvad man skal sige sig ned i maskinen det tog hende rigtig lang tid at få den skilt af og det var et rent held at hele maskinen ikke var ødelagt så de 200 kr en nålebremse koster er nok lige det værd at skifte ud, der ligger billeder et eller andet sted på maskinstrikning af da hun skilte den ad, ikke for at spille klog nærmest for din egen skyld

    og super fedt at i fik den igang igen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Uha, det skal jeg huske at tænke på! Men den står i en kold kælder og bliver sjældent brugt, tror du så ikke det går? Jeg tænker at når produktet også bruges til vinduer burde det kunne holde til både høje og lave temperaturer. Eller hvad tror du?
      Ja, det er superfedt at den kører!

      Slet
  2. jeg elsker strikkemaskiner! Og du kan jo bare strikke dine strømper på dem, det tager ikke så lang tid!

    SvarSlet
    Svar
    1. Gør du? Det vidste jeg faktisk ikke. Vidste du der findes en lyserød strikkemaskine?

      Ja, jeg har også tænkt mig at strikke en strømpe eller seks. I rækken af projekter...
      Derfor valgte jeg at strikke ragsokker i hånden på pind 4½. :)

      Slet
    2. ja jeg gør, Jeg havde et strikkemaskine kursus på 1 år på Designskolen, det var alletiders! Men jeg har nu ikke brugt det så meget. :)

      Slet
    3. Ja, jeg tænkte det nok. Har jo luret at der er strikkemaskiner på DK.
      Jeg kan regne ud, at du ikke har en derhjemme eller ønsker dig en. HVordan kan man undvære? ;)

      Slet
  3. Sådan en strikkemaskine gad jeg godt ha:)

    SvarSlet
  4. Novra hvor fedt, Cille! - og fedt indlæg, også for os andre der "bare" er synørder.

    Hvor mange maskiner er det nu du har?

    Det må være superfedt at have sådan en, og har efter du begyndte at skrive om dem seriøst overvejet det, men tror jeg må betakke mig, med min efterhånden store samling symaskiner er pladsen trang. Men IH det ville være fedt lidt at kunne maskinstrikke sådanne labre sager!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg tænkte det må være et spændende indblik for dem der ikke kender itl strikkemaskinerne. :) Godt det virker efter hensigten!

      Jeg har 3 hvoraf 2 er mage til den i indlægget, som dog ikke er min egen. Mine er bare uden ribapaarat. Jeg har en der skal have en endnu større tur, som ovenikøbet er rustet lidt. Pyh!

      Det er ret fedt. Men det er også et stort arbejde. Og jeg har strikket i 7 år, for at blive så fortrolig med maskinen som jeg er nu, så det er ikke det samme som at sy på symaskine. Jeg synes du skal vente til du har ro til at lære det, men SÅ giver jeg gerne et privat kursus! :D

      Slet
  5. Ej hvor sjovt at se en strikkemaskine! Min strikkede på maskine hele min barndom og jeg synes at det var en fantastisk maskine!

    SvarSlet
    Svar
    1. min MOR skulle der stå! :)

      Slet
    2. Der er stadig liv i de gamle maskiner rundt omkring! Jeg er sikker på de får en revival snart. :) Der er nemlig mange der har det som dig. Maskinen her tilhører også en dame hvis mor strikkede på den i 60'erne/70'erne.

      Slet
  6. Shit mand, hvor lyder det overdrevet besværligt og som noget, jeg ALDRIG selv ville kaste mig ud i. Ikke desto mindre er jeg ret misundelig på det skønne gamle skrummel, wau, hvor kan du nu hygge dig :-)

    SvarSlet
  7. Jeg har også selv udskiftet nålebremsen med vinduslistetætner på min maskine, men jeg synes helt klart ikke det er så godt som en ny nålebremser! En ny nålebremser koster ikke særligt meget (ca. 200,-)... Dumt sted at spare!
    Tak for din fantastiske blog: Det er en fornøjelse at læse dine entusiastiske maskinstrikkeerfaringer. Jeg er selv maskinstrikker og har en gammel Empisal Knitmaster Mod. 500 (købt i DBA for 20 år siden for kr. 6000,-. Det var mange penge dengang!). Den er elektronisk med mønsterrapport på op til 60 masker. Jeg elsker den!

    SvarSlet
  8. Hvor skønt at finde denne side med instruktioner og gode ideer netop som jeg har brugt påsken på at finde min gamle Brother 800 frem fra gemmerne. Jeg købte den for 35 år siden (suk som tiden går), og jeg har ikke brugt den de sidste 25 år. Den har overlevet fem flytninger, et forhutlet liv i diverse kældre og lofter og sidst i et udhus i sommerhuset mens vi boede i halvandet år i USA. Det sidste var nok det værste, for der var fugtigt.
    Nu har jeg fået ryddet op og samlet alle lagrene under et tag, og nu skal strikkemaskinen i gang igen. Jeg elsker den maskine og jeg var lykkelig for alle rådene om istandsættelse. Nu skal der gang i petroleum og olie og jeg håber den kommer til at fungere som før.
    Tak for input.

    SvarSlet
  9. Skift ALDRIG nålebremsen ud med tætningsliste - det kan gå grueligt galt - jeg har fået det råd fra en meget rutineret maskinstrikker at sætte en gammel nålebremse i maskinen når den ikke er i brug og så sætte den nye i når du skal strikke - hendes erfaring var at nålebremsen også "lider" i hvileperioder - har afprøvet rådet og det virker - og det er ganske vist.
    har selv en kh 588 ( købt på et kræmmermarked i meget fin stand for 100 kr. incl. en hel del uld/moharigarn) det er en ganske udmærket strikkemaskine - har derudover en knitmaster 363 og en brother 830 med ribapp. strikkeleder og farveveksler.
    venlig hilsen Kirsten

    SvarSlet
  10. Jeg har netop købt en gammel Knitmaster 323 og skal vist igang med den store omgang som her. Hvor køber I reservedele henne? Og hvor kan jeg mon finde mønstret på sømandsbobler til maskinen? venlig hilsen Mette

    SvarSlet
  11. Glæder mig at se andre der ofrer noget for "de gamle maskiner"
    Jeg har selv stor glæde af mine maskiner og man går ind imellem langt for at de skal have det godt! ;-)Jeg søger også selv en nålebremse til en Brother KX-350 og den har nemlig ingen "stang" på sin nålebremse, og jeg har også overvejet tætningsliste....

    Hører lige med LisbetZ først, hun har et godt udvalg i diverse!
    Mange hilsner Lone
    www.charmetroldens.blogspot.com

    SvarSlet
  12. Hej super at se der er andre end mig der laver maskiner strikkeklar...
    BRUG ALDRIG tætnings lister til nålebremse.... de holder ikke, har set flere maskiner der er kaput af det.. det kan ikke komme ud af maskinen når det falder af inde i maskinen...mit råd: ta´nålebremsen ud af maskinen når du ikke bruger den (selvfølgelig ikke hvis du bruger den inden for 1 ugestid)så kan den holde i flere år..
    og et råd til. når du skal rense nåle er det ikke godt med sæbevand, men ta´alle nåle ud og læg dem i en spand med petrolium ca 1 døgn, og tør så dem af enkelt vis og smør dem med syre frit olie.
    Nålebremse kan køber hos ac strik københavn Tlf. 33241946 og koster omkring 200 kr.

    SvarSlet
  13. Hej Cille. Har du et nærbillede af området til højre for knapperne uden cover på?
    Jeg har en brother 585, næsten den samme som din, som jeg har skilt ad, men mit kameras memory kort er kaput og der er 2 smådele jeg ikke lige kan finde plads til.
    Tania

    SvarSlet
  14. Jeg har strikket på maskine over 25 år og skiftet mange nålebremser..
    Man skal putte stofplaster fra en rulle over på tætningslisten, så er der ingen problemer...

    SvarSlet
  15. Hejsa
    Er der nogen, der kender til et sted i Nordjylland, hvor jeg kan få justeret min Brother strikkemaskine KH 588? Selve strikkemaskinen virker upåklageligt - det er ribapparatet, der volder problemer...
    Mvh Rikke

    SvarSlet
  16. Hvor kan jeg få lavet/tjekket min hulslæde til Brothers KH940.
    Vera Jakobsen.
    Tlf. 22480028

    SvarSlet